Založ si blog

Nominanti SNS a biznis za VIAC AKO 400 miliónov Eur?

Obchod okolo vozidiel Patria AMV 8×8 neprebieha transparentne a preto som sa rozhodol venovať mu trochu pozornosti. Otázok je veľa, odpovedí minimum – najmä zo strany generálneho tajomníka SÚ MO SR Jána Hoľka, ktorý síce veľmi dobre vie vymenovať pozitíva tohto vozidla a obchodu, no k negatívam sa už nejak vyjadrovať nechce. A to je podozrivé. Už 400 miliónov Eur v podobe nákladov by mohlo byť vzhľadom na iné možnosti veľa, no v skutočnosti pôjde kvôli nutnej údržbe a servisu o oveľa väčší náklad, pretože sa samozrejme jedná o dlhšie obdobie – cca 20 rokov.

Posledné obdobie sa v rezorte obrany nieslo v znamení testovania nových transportérov. V prípade modelov 4×4 šlo skôr o testovanie rôznych typov, v prípade modelu 8×8 je zdá sa voľba jasná. Z relácie Téma dňa odvysielanej 6.12.2017 by sa nám mohlo zdať, že ide priam o ideálne riešenie pre naše ozbrojené sily. Nenechajte sa oklamať, aj za týmto totižto môže byť biznis – konkrétne biznis SNS.

Patria AMV je na základe rôznych erudovaných a medzinárodných rebríčkov jedným z najkvalitnejších transportérov na trhu. Kebyže tvrdím opak, krivdil by som. Ako však každý, kto sa niekedy stretol s podobnou zákazkou vie, nie je všetko len o výkone a kvalite samotného vozidla.

Problémom je cena, ale najmä SKUTOČNÝ prínos pre Slovensko, konkrétne pre ekonomiku. Zbrojný priemysel je naozaj výborný biznis a bola by škoda dostatočne nevyužiť ekonomický potenciál, ktorý sa v tejto oblasti obchodu skrýva. Cena by mohla byť nižšia, keby bol obchod transparentnejší, lebo transparentnosť prináša väčšiu konkurenciu a tá zas prináša nižšiu cenu a vyššiu kvalitu – to je jasné nie len ekonómom, je to celkom logické.

Prínos pre slovenskú ekonomiku je však ešte problematickejší. Nikto nepopiera, že vedľajšie efekty existujú. Takáto akcia si totižto jednoznačne vyžaduje dodatočnú subdodávateľskú činnosť. Ale poďme ešte hlbšie. Keby vznikla zdravá konkurencia medzi subdodávateľmi, určite by to bolo dobré. Ale tu sa spomína veľmi výrazne len jedna konkrétna firma – Way Industries, ktorej minulosť je zaujímavá. Minulí vlastníci ako Černák, alebo Slavia Capital, na ktorú majú veľký vplyv práve ľudia z SNS, firme určite nepridáva na dôveryhodnosti. Slavia Capital si dokonca podľa neoficiálnych informácii zachovala vplyv vo Way Industries až dodnes a to by znamenalo len jediné – že by ľudia z SNS mali značný vplyv na subdodávateľskú činnosť, ktorá v tejto krajine vďaka obchodu vznikne. Slavia Capital a jej zástupcovia sa mali naviac podieľať na viacerých rokovaniach MO s fínskou firmou Patria, o čom verejnosť vôbec nevedela. Takýto netransparentný prístup je neprípustný. Výsledkom je vlastne to, že štát bude platiť nie len spomenutých 400 miliónov, ale oveľa viac a nie do riadneho súťažného prostredia, ale do firiem dopredu vybraných a je dosť možné, že dokonca napojených na SNS.

Je možné, že celý tento proces má zabezpečiť práve generálny tajomník Hoľko. A aj by to sedelo, keďže v spomínanej Téme dňa transportér obhajoval tak okato, že sa to nedalo prehliadnuť. Dám len pár citácií: „Bol som šokovaný dvoma vecami: to je otázka podvozku a práce vozidla v teréne a bol som veľmi prekvapený streľbou za chodu vozidla, ktorá bola tak presná, že sami vojaci povedali, že to ešte nevideli.“ „…je to fascinujúce, že vozidlo strieľa z pohybu a tá streľba je ako keby ste zameriavali zo stojana…“ „…vojaci zatajovali dych a hovorili, prepáčte mi za výraz, že to je tichý zabijak.“ „… ten chod motora bol tak tichý, že niektorí tvrdili, že ich autá vydávajú väčší zvuk“.

Hoľko naviac na Bielikove otázky ohľadom alternatív tohto obchodu odpovedal len veľmi čiastočne. Projekt s Poľskom, ktorého výsledkom mala byť spolupráca v oblasti výroby transportérov Rosomak, úplne odpísal. Pravda je však taká, že tento obchod bol transparentnejší, pre Slovensko lacnejší a dopady na subdodávateľov by mohli byť iné – to by už bola otázka realizácie – cena by bola výrazne nižšia (o viac ako tretinu). Asi preto Hoľko hovoril len o všelijakých percentách a nie o konkrétnych sumách. K nemeckej alternatíve, na ktorú sa ho redaktor spýtal, sa fakticky nevyjadril.

Obraz o tomto celom si už urobte samostatne.

Anjelik Andrej Kiska

12.02.2018

Andrej Kiska nebude kandidovať v najbližších prezidentských voľbách. Áno, aj takéto niečo ste sa mohli počas posledných týždňov dočítať v niektorých „kiskotvorných“ médiách. Informáciu viac »

Mladý manažér v Smere, nové meno, no prázdna kritika pokračuje

08.02.2018

Viktor Stromček nie je tvárou zaťaženou minulosťou a keď už, tak pozitívne. V pozícii generálneho manažéra najväčšej politickej strany na Slovensku by mu mala dať verejnosť určite šancu. viac »

Kažimírov premožiteľ s viditeľnými problémami

30.01.2018

Od voľby šéfa tzv. Euroskupiny neprešla dlhá doba a premožiteľ nášho ministra financií už má problém. Fakticky sa jedná o zbor ministrov financií EÚ, ktorému od posledných volieb šéfuje viac »

lanovka, Opalisko

Na lyžovačke v Rakúsku zomrel 69-ročný Slovák

18.02.2018 19:35

Slovenského lyžiara v bezvedomí našli v nedeľu na lyžiarskom svahu na vrchu Stuhleck v rakúskej spolkovej krajine Štajersko.

Volkswagen Touareg

Nemecká polícia považuje zákazy vjazdu dízlov za nevymáhateľné

18.02.2018 18:50

V Nemecku sa diskutuje o možnosti zaviesť zákaz vjazdu starších dízlových vozidiel do miest. Predstavitelia policajných odborov to považujú za nevymáhateľné.

hamáček

Českí sociálni demokrati majú nového predsedu, delegáti zvolili Jana Hamáčka

18.02.2018 18:36

Delegáti mimoriadneho 40. zjazdu Českej strany sociálnodemokratickej zvolili za jej nového šéfa podpredsedu Poslaneckej snemovne Parlamentu ČR Jana Hamáčka.

fico

Fico chystá zmeny, chce iný spôsob riadenia Smeru, skončiť majú viacerí krajskí predsedovia

18.02.2018 17:51

Slovenský premiér a šéf Smeru Robert Fico vystúpil v Hradci Králové na mimoriadnom 40. zjazde Českej strany sociálnodemokratickej.

marianjanosik

Len ďalšia Blog.Pravda.sk stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 20631x
Priemerná čítanosť článkov: 1876x

Autor blogu

Kategórie