Smer kritizuje VÚC a stredné školy právom

22. decembra 2017, marianjanosik, Nezaradené

Včera vyšla v denníku SME správa o tom, že Smer kritizuje VÚC za spôsob, akým spravujú agendu stredných škôl a chcú ich zobrať naspäť do kompetencií štátu. Ja osobne som hovoril už dávno predtým, že VÚC by v ideálnom prípade ani nemuseli existovať, lebo až také veľké množstvo kompetencií nemajú. Po odobratí tejto by sa mohlo reálne po novom roku diskutovať o ich zrušení po tomto volebnom období.

No vráťme sa k školstvu. Stredné školy sú jednou z oblastí, z ktorých mám zmiešané pocity. Na jednej strane viem pochopiť potrebu zamestnávať veľké množstvo učiteľov a zvyšovať im pravidelne platy, aby sa jednalo naozaj o kvalitných učiteľov, na strane druhej nemám pocit, že by stredné školstvo bolo dostatočne prepojené s pracovným trhom aspoň na informačnej úrovni. Počet učiteľov sa napríklad nemusí znižovať, stačí keď bude ich rozmiestnenie reflektovať potreby trhu práce – aspoň približne (keďže je značne premenlivý).

„Vucky“ toto zjavne nezvládajú a to v prvom rade preto, lebo na takúto koordináciu je potrebné pozerať sa z centrálnejšieho pohľadu. Ja viem, že liberálna kaviareň pri slove štát exploduje od hnevu, no je to pre tento konkrétny problém dobré riešenie. Okrem toho, kebyže je na liberáloch, školy síce budú reflektovať trh, ale budeme si za stredné školstvo pekne platiť, lebo štát má byť podľa nich minimalizovaný (no toto si napríklad už popri marihuane a registrovaných partnerstvách nikto neuvedomuje).

A ďalšia vec – Smer kritizuje školy v prvom rade preto, lebo nie sú kompatibilné s trhom práce. No tu je väčšie spektrum problémov na dlhšiu diskusiu. V prvom rade je to kvalita študentov. Ja viem, že je to klišé, ale problémom nie sú len učňovky a nedostatočné počty pripravené vykonávať remeslo potrebné pre trh práce. Problémom je aj číslo študentov odchádzajúcich na vysoké školy, ktorí tam vôbec nemajú čo robiť. A to už bohužiaľ nie len na sociálnej práci, filozofii a politológii, ale napríklad aj na práve, kde úplne nepochopiteľne začali prijímať aj bez prijímacieho konania. Samozrejme, nikomu nemôžete prikázať, nech ide niekam na konkrétnu potrebnú pozíciu, avšak na vysokú školu ho pustiť nemusíte. Súkromné školy, nekvalitné univerzitné prostredie… to je všetko dôsledkom toho, že si nekvalitní ľudia volia vysokú školu namiesto remesla – a je to výsledkom liberálneho prístupu k školstvu.

Všetky vyššie uvedené fakty ukazujú na to, že štát musí mať rozhodujúcu úlohu v téme školstva. A to som načrtol len 2 z približne 10 podstatných problémov vyplývajúcich z prílišnej decentralizácie a liberalizácie školstva.