Obchod okolo vozidiel Patria AMV 8×8 neprebieha transparentne a preto som sa rozhodol venovať mu trochu pozornosti. Otázok je veľa, odpovedí minimum – najmä zo strany generálneho tajomníka SÚ MO SR Jána Hoľka, ktorý síce veľmi dobre vie vymenovať pozitíva tohto vozidla a obchodu, no k negatívam sa už nejak vyjadrovať nechce. A to je podozrivé. Už 400 miliónov Eur v podobe nákladov by mohlo byť vzhľadom na iné možnosti veľa, no v skutočnosti pôjde kvôli nutnej údržbe a servisu o oveľa väčší náklad, pretože sa samozrejme jedná o dlhšie obdobie – cca 20 rokov.
Posledné obdobie sa v rezorte obrany nieslo v znamení testovania nových transportérov. V prípade modelov 4×4 šlo skôr o testovanie rôznych typov, v prípade modelu 8×8 je zdá sa voľba jasná. Z relácie Téma dňa odvysielanej 6.12.2017 by sa nám mohlo zdať, že ide priam o ideálne riešenie pre naše ozbrojené sily. Nenechajte sa oklamať, aj za týmto totižto môže byť biznis – konkrétne biznis SNS.
Patria AMV je na základe rôznych erudovaných a medzinárodných rebríčkov jedným z najkvalitnejších transportérov na trhu. Kebyže tvrdím opak, krivdil by som. Ako však každý, kto sa niekedy stretol s podobnou zákazkou vie, nie je všetko len o výkone a kvalite samotného vozidla.
Problémom je cena, ale najmä SKUTOČNÝ prínos pre Slovensko, konkrétne pre ekonomiku. Zbrojný priemysel je naozaj výborný biznis a bola by škoda dostatočne nevyužiť ekonomický potenciál, ktorý sa v tejto oblasti obchodu skrýva. Cena by mohla byť nižšia, keby bol obchod transparentnejší, lebo transparentnosť prináša väčšiu konkurenciu a tá zas prináša nižšiu cenu a vyššiu kvalitu – to je jasné nie len ekonómom, je to celkom logické.
Prínos pre slovenskú ekonomiku je však ešte problematickejší. Nikto nepopiera, že vedľajšie efekty existujú. Takáto akcia si totižto jednoznačne vyžaduje dodatočnú subdodávateľskú činnosť. Ale poďme ešte hlbšie. Keby vznikla zdravá konkurencia medzi subdodávateľmi, určite by to bolo dobré. Ale tu sa spomína veľmi výrazne len jedna konkrétna firma – Way Industries, ktorej minulosť je zaujímavá. Minulí vlastníci ako Černák, alebo Slavia Capital, na ktorú majú veľký vplyv práve ľudia z SNS, firme určite nepridáva na dôveryhodnosti. Slavia Capital si dokonca podľa neoficiálnych informácii zachovala vplyv vo Way Industries až dodnes a to by znamenalo len jediné – že by ľudia z SNS mali značný vplyv na subdodávateľskú činnosť, ktorá v tejto krajine vďaka obchodu vznikne. Slavia Capital a jej zástupcovia sa mali naviac podieľať na viacerých rokovaniach MO s fínskou firmou Patria, o čom verejnosť vôbec nevedela. Takýto netransparentný prístup je neprípustný. Výsledkom je vlastne to, že štát bude platiť nie len spomenutých 400 miliónov, ale oveľa viac a nie do riadneho súťažného prostredia, ale do firiem dopredu vybraných a je dosť možné, že dokonca napojených na SNS.
Je možné, že celý tento proces má zabezpečiť práve generálny tajomník Hoľko. A aj by to sedelo, keďže v spomínanej Téme dňa transportér obhajoval tak okato, že sa to nedalo prehliadnuť. Dám len pár citácií: „Bol som šokovaný dvoma vecami: to je otázka podvozku a práce vozidla v teréne a bol som veľmi prekvapený streľbou za chodu vozidla, ktorá bola tak presná, že sami vojaci povedali, že to ešte nevideli.“ „…je to fascinujúce, že vozidlo strieľa z pohybu a tá streľba je ako keby ste zameriavali zo stojana…“ „…vojaci zatajovali dych a hovorili, prepáčte mi za výraz, že to je tichý zabijak.“ „… ten chod motora bol tak tichý, že niektorí tvrdili, že ich autá vydávajú väčší zvuk“.
Hoľko naviac na Bielikove otázky ohľadom alternatív tohto obchodu odpovedal len veľmi čiastočne. Projekt s Poľskom, ktorého výsledkom mala byť spolupráca v oblasti výroby transportérov Rosomak, úplne odpísal. Pravda je však taká, že tento obchod bol transparentnejší, pre Slovensko lacnejší a dopady na subdodávateľov by mohli byť iné – to by už bola otázka realizácie – cena by bola výrazne nižšia (o viac ako tretinu). Asi preto Hoľko hovoril len o všelijakých percentách a nie o konkrétnych sumách. K nemeckej alternatíve, na ktorú sa ho redaktor spýtal, sa fakticky nevyjadril.
Obraz o tomto celom si už urobte samostatne.