V Česku prebehli prezidentské voľby a za staronového prezidenta ČR bol zvolený Miloš Zeman. Ekonóm, ktorý so sebou prináša veľa kontroverzie. Otázkou však je, že nakoľko sú negatívne reči o ňom len mediálnou konštrukciou médií, ktorú by som bez váhania nazval kaviarenskou.
Vzhľadom na to, do akej miery médiá a mladí ľudia lobbovali na internete za Jiřího Drahoša, je pre mnohých prekvapením, že si Miloš Zeman obhájil svoju pozíciu. V absolútnych číslach dostal dokonca ešte viac hlasov ako v posledných voľbách. Českí voliči tým dokázali, že ešte stále existuje početná skupina ľudí, ktorí sa nenechajú len tak zlomiť rečami pravicových médií.
Súboj v druhom kole českých prezidentských volieb v mnohom pripomínal súboj Fica s Kiskom v druhom kole na Slovensku. Mnohé médiá sa snažili súboj vykresliť ako súboj dobra proti zlu, slušnosti proti chrapúnstvu, propagandy proti transparentnosti, alebo dokonca USA proti Rusku. Po zvolení Miloša Zemana sa začalo hovoriť o ďalších ťažkých piatich rokoch plných vplyvu Ruska a agresívneho a neslušného štýlu politiky. Realita je však iná. Takéto súboje nie sú americkým filmom a nikdy nie sú súbojmi dobra proti zlu.
Jiří Drahoš naviac v posledných debatách veľmi nepresvedčil. Jeho prejav bol veľmi neistý a neštátnicky. Na jednej strane absolútne nespochybňujem jeho znalosti v oblasti chémie, ktoré sú určite mimoriadne. Ale praktická politika, ako sa vlastne ukázalo, je úplne o niečom inom a aj napriek úpornej snahe Drahošových podporovateľov opísať súboje ako vyrovnané, Zeman mal objektívne prevahu a Drahoša vedel oveľa častejšie zatlačiť do kúta.
Ukázalo sa taktiež, že celková Drahošova stratégia bola nešťastná. Nikto nehovoril o tom prečo Drahoš áno, ale všetci jeho podporovatelia hovorili v prvom rade o tom, že prečo Zeman nie. Múdreho voliča však zaujíma, že prečo Drahoš áno. Stratégia nebyť Zemanom a prezentovanie tohto faktu ako hlavnej pozitívnej Drahošovej vlastnosti teda nebola úspešná.
Drahošovci sa naviac v posledných dňoch znížili na vysmievanie sa Zemanovmu výzoru a na ponižovanie Zemanových voličov. Vlastne typický znak kaviarne – my sme tu tí múdri a progresívni a keď s nami nesúhlasíte, je to v prvom rade preto, lebo ste hlúpejší a pre spoločnosť menej cenní.
Na Slovensku niečo takéto vyšlo a zvolili sme si vtedy neznámeho Andreja Kisku, čo sa už odvtedy viackrát ukázalo ako nie veľmi dobrá voľba. Česku každopádne blahoželám k triezvej voľbe a prezidentovi Zemanovi želám len dobré politické kroky.